We zijn nu officieel in de Middellandse Zee! De straat van Gibraltar hebben we doorstaan… De straat van Gibraltar is berucht om de stroming en dat er altijd heel veel wind staat. Gisteren was er volgens de voorspelling een mooi rustig westenwindje, dus we gaan. ‘s Morgens vroeg vertrokken van onze ankerplek en richting de straat. Eerst nog tegen de wind in kruisend, maar later (zoals elke dag hier) krijgen we de wind mee. Dobberend de goede kant op, telkens goed kijkend of de wind niet enorm toeneemt. Nog 10 mijl voor Tarifa (begin van de straat) hebben we zo weinig wind dat we nog net vooruit komen tegen de 2 knopen stroming in. Dan toch maar de spi gezet, maar bij Tarifa zal deze eraf moeten want dan komt er veel wind (denken we). Omdat de stroming gedraaid is, komen we bij Tarifa aan maar nog steeds heel weinig wind. Zelfs de spi doet het niet meer bij deze wind en omdat we voor het donker in Gibraltar willen zijn, starten we toch de motor. Pas het laatste stuk trekt de wind aan tot zo’n 20 knopen en kunnen we weer zeilen en met de stroom mee zijn we snel in Gibraltar. Om het toch nog een beetje spannend te maken, besluit Renzo om de bocht af te snijden en de race (stroomversnellingen) mee te pakken… We ankeren ruim voor het donker achter een grote pier. Vandaag gaan we Gibraltar verkennen. In de straat zien we een maanvis een aantal keer uit het water springen. Deze vis is als een ronde schijf van ong 50 cm doorsnee met een grote vin aan een kant. Vaak drijven ze aan het oppervlak en zie je de vin omhoog komen, maar springend hebben we ze nog niet eerder gezien. —– At 26.7.2013 8:13 (utc) our position was 36:09.74N 005:21.69W