Spanje

Mooi zonnetje, lekker warm. We zijn gisteren spontaan overboord gesprongen om af te koelen. Dat lukte goed, het water is ijskoud! ‘s Avonds het land op en op zoek naar tapas en een supermarkt. De tapas hebben we gevonden, de supermarkt moeten we vandaag nog vinden. —– At 29.6.2013 9:08 (utc) our position was 43:32.95N 007:01.55W

Ribadeo

We hebben weer een ‘anker’ koffie verdiend! In Ribadeo hebben we het anker na een mooie Biskaje oversteek goed ingetrokken. Het was een prachtige oversteek met veel dolfijnen, tijdens een brunch een show van Pilot Whales en de laatste nacht ook Zee Vonk. De Biskaje vissen hebben helemaal niets met de kleuren uit de Carieb, geen een beest heeft in onze prachtige roze lures gehapt. De snelheid was te hoog voor makreel. Nu dus lekker in Spanje! —– At 28.6.2013 9:48 (utc) our position was 43:32.94N 007:01.55W

Biskaje oversteken

We zitten nu midden in de golf van Biskaje. Gisterenochtend zijn we (voor onze doen vroeg) vertrokken vanuit Ile d’Ouessant zonder wind, maar met een gunstige stroming zodat we toch naar het zuiden gaan, zonder iets te doen. Onze huisdolfijn was al vroeg vertrokken en hebben we geen afscheid meer van kunnen nemen. Langzaam gedurende de dag steekt er een noordoostenwind op en kunnen we echt gaan zeilen. ‘s Middags zetten we onze mooie grote roze spi en we zeilen heel relaxed met de wind mee. Gezien de voorspellingen laten we hem ‘s nachts gewoon staan en nu in het ochtendzonnetje staat hij er nog steeds goed op We varen met zo’n 7 tot 9 knopen recht op La Coruna af. —– At 27.6.2013 5:21 (utc) our position was 46:42.00N 006:28.28W

Dol-fijn

Onze mooring-boei was eigenlijk bezet en de eigenaar ligt nu lekker tegen de boei te schurken. “Onze” Dolfijn is weer terug op zijn eigen stekkie. Na een lange wandeling rond het eiland hebben we heerlijk op de boot gegeten. Edith hoorde ‘rare’ geluiden en dat bleek dus echt zo te zijn. De dolfijn heeft bij boei 5 een mooie plek om uit te rusten van alle boten begroeten die de haven binnen komen. We hebben een paar mooie foto’s en filmpjes, deze komen later wel op de site als we weer internet hebben. —– At 25.6.2013 20:52 (utc) our position was 48:28.04N 005:03.22W

Ile D’Ouessant

Maandagochtend na de spits vertrokken uit Guernsey. Er waren meer boten die het mooie weer wilden gebruiken om naar een andere plek te gaan. Met een westenwind die volgens de voorspelling meer naar noordwest zou gaan draaien gaan we ten zuiden van het eiland naar zuidwest. Er staat nog een flinke deining van de harde wind van afgelopen dagen, maar dat maakt niet uit, het zeilt heerlijk en we gaan met ruim 10 knopen richting franse kust. Zo komen we uit bij “Les Sept Iles”, 7 eilandjes voor de franse kust als de stroming begint tegen te staan en de wind wegvalt. Met springtij blijkt hier toch meer dan 3 knopen stroming te staan en met de wind die ophoudt en kruisend,gaan we toch echt achteruit. Dat kan niet de bedoeling zijn, dus starten we de motor maar weer en proberen zo nog wat vooruitgang te boeken. ‘s Avonds draait de stroming weer en er komt een beetje wind, net genoeg om te zeilen en aan de wind bij een volle maan gaan we naar het westen. De beloofde noordwesten wind is niet gekomen en we moeten er dus nog steeds tegen in. Bij de westpunt van Bretagne aangekomen zijn we te laat in het tij om Chenal Du Four door te kunnen. We zijn nog wel net op tijd om met de stroom mee naar Ile d’Ouessant te gaan als we weer de motor starten en er rechtstreeks naar toe varen. Daar kunnen we aan de oostkant een mooringboei oppakken. Zodra ik de mooringboei oppik, hoor ik een luide plons en gesnuif… Renzo in het water??? Nee, die staat naast me in het voornet. Even later steekt een dolfijn zijn kop om de boeg van de boot en kijkt wat we daar aan het doen zijn. Hij is echt op enkele centimeters afstand, je zou hem bijna kunnen aaien. Daarna zwemt hij nog een paar keer om de boot heen en vertrekt dan weer. Met de eerste dolfijn van deze reis gezien, zijn we toch officieel het kanaal uit! —– At 25.6.2013 12:46 (utc) our position was 48:28.06N 005:03.23W

Met de fietsen naar de kant.

Even passen in de nieuwe dinghy, hoe kan je 2 mountainbikes zo droog mogelijk aan de kant krijgen. We hebben al eerder gemerkt dat ze niet van zout water houden. Jammer dat Edith er niet meer bij past…

image

Daarna fietsen over Guernsey. Het blijkt toch meer een wandeleiland te zijn. Alle echte mountainbikepaden zijn afgesloten voor fietsen. Vanaf de haven recht omhoog de kliffen op om dan rustig te kunnen uitkijken over zee. Alsof we nog niet genoeg water zien.

image

49:27.42N 002:31.94W

St. Peter Port op Guernsey

Havens op de kanaaleilanden hebben vaak een drempel zodat er toch water in de haven blijft staan als het laag water is, bij hoog water kun je gewoon binnen varen. Ziet er wel een beetje vreemd uit bij laag water…

image

En hier liggen wij dan, net buiten die haven aan een ponton zonder loopbrug naar de kant. Wel zo rustig!

image
49:27.42N 002:31.94W

We blijven ff in de haven liggen

We blijven nog dit weekeinde in St Peter port liggen. als het droog is gaan we fietsen 🙂 —– At 22.6.2013 10:19 (utc) our position was 49:27.42N 002:31.94W

Guensey, Havelet Bay, St Peter Port

Donderdag zijn we in de loop van de ochtend vertrokking richting West. De voorspellingen waren dubbel te interpreteren, overdag redelijke wind maar tegen de avond 20 knopen tegen. Het eerste plan was om richting Camaret te gaan varen, maar al snel op het water bleek de wereld niet zo groot te zijn. Het zicht was matig en de wind viel af en toe weg. Met de twintig knopen in het vooruitzicht die nacht hebben we de bakens verzet naar Guernsey. Dit was een leuke zeiltocht. Het laatste stukje hadden we stroom tegen (en de wind) en hebben we de motor aangezet. Op weg naar de haven valt er iets achter Edith aan de bakboord kant van de boot (links) op het net. Het is de radarreflector! Die hadden we hoog op de mast gepopt maar het aluminium hoekstukje is nu al bezweken. We hebben veel geluk gehad, hij is niet op Edith’s hoofd gevallen, maar ook niet op de windgenerator, stuiterde op het net en lag nog aan boord. Precies bij aankomst bij de haven begonnen de donderdagavond wedstrijdjes. We hebben geankerd in de baai ten zuiden van de haven. Gezien het voor onze wadden ervaring grote getijde verschil hier hebben we redelijk aan de buitenkant van de baai geankerd in 9 meter water. Het was afgaand tij, en we lagen een beetje te klotsen. Dat werd die nacht bij laag water een stuk beter, maar heel vroeg in de ochtend werd het weer hoog water. Dat geklots slaapt niet zo lekker… Maar het anker geeft ons steeds meer vertrouwen. Zo als we deze mail versturen krijgen we de nieuwe grib file (windvoorspelling) binnen en kijken we of we verder kunnen of nog even moeten wachten. Er lijkt een groot laag snel deze kant op te komen. Groeten vanuit Guernsey waar de zomer nog niet begonnen is….. —– At 21.6.2013 8:11 (utc) our position was 49:27.03N 002:31.77W

Guernsey, Havelet Bay, St Peter Port

Donderdag zijn we in de loop van de ochtend vertrokking richting West. De voorspellingen waren dubbel te interpreteren, overdag redelijke wind maar tegen de avond 20 knopen tegen. Het eerste plan was om richting Camaret te gaan varen, maar al snel op het water bleek de wereld niet zo groot te zijn. Het zicht was matig en de wind viel af en toe weg. Met de twintig knopen in het vooruitzicht die nacht hebben we de bakens verzet naar Guernsey. Dit was een leuke zeiltocht. Het laatste stukje hadden we stroom tegen (en de wind) en hebben we de motor aangezet. Op weg naar de haven valt er iets achter Edith aan de bakboord kant van de boot (links) op het net. Het is de radarreflector! Die hadden we hoog op de mast gepopt maar het aluminium hoekstukje is nu al bezweken. We hebben veel geluk gehad, hij is niet op Edith’s hoofd gevallen, maar ook niet op de windgenerator, stuiterde op het net en lag nog aan boord. Precies bij aankomst bij de haven begonnen de donderdagavond wedstrijdjes. We hebben geankerd in de baai ten zuiden van de haven. Gezien het voor onze wadden ervaring grote getijde verschil hier hebben we redelijk aan de buitenkant van de baai geankerd in 9 meter water. Het was afgaand tij, en we lagen een beetje te klotsen. Dat werd die nacht bij laag water een stuk beter, maar heel vroeg in de ochtend werd het weer hoog water. Dat geklots slaapt niet zo lekker… Maar het anker geeft ons steeds meer vertrouwen. Zo als we deze mail versturen krijgen we de nieuwe grib file (windvoorspelling) binnen en kijken we of we verder kunnen of nog even moeten wachten. Er lijkt een groot laag snel deze kant op te komen. Groeten vanuit Guernsey waar de zomer nog niet begonnen is….. —– At 21.6.2013 8:11 (utc) our position was 49:27.03N 002:31.77W