Formentera

Zo, we zijn net aangekomen op Formentera, het meest zuidelijke eiland van de Balearen (net onder Ibiza). De baai waarin we geankerd hebben, heeft zulk helder water dat we de schaduw van de boot op 8 meter diepte kunnen zien. We hebben in totaal 3 nachten en 2 dagen erover gedaan om de ongeveer 400 …

Middellandse zee

We zijn nu officieel in de Middellandse Zee! De straat van Gibraltar hebben we doorstaan… De straat van Gibraltar is berucht om de stroming en dat er altijd heel veel wind staat. Gisteren was er volgens de voorspelling een mooi rustig westenwindje, dus we gaan. ‘s Morgens vroeg vertrokken van onze ankerplek en richting de …

vlak voor Cadiz

Met hoog water in de middag hebben we Tavira verlaten. Er was niet veel wind, maar met volle maan konden we de dolfijnen zien springen en we hebben een mooi zeiltochtje gemaakt. Vanmorgen nog de groene lure binnengehaald om de makreel haakjes weer uit te gooien, blijkt er een grote makreel aan te hangen! Die …

Laag water

We liggen nu op de Ria Formosa, een getijderivier. En dat merken we… De rivier is nogal ondiep, redelijk smal, stroomt snel en je mag niet in de vaarroute van de touristenbootjes liggen. Toen we aankwamen hebben we wel een plekje kunnen vinden, maar het verschil tussen hoog een laag wordt groter, dus het roer …

Ilha de Culatra

We hebben Portimao weer verlaten en na een heerlijk zeiltochtje onder spi zijn we bij Ilha de Culatra aangekomen. Nog net bij de ondergaande zon konden we het anker in het water gooien. Onderweg nog een makreeltje gevangen, dus we gingen niet heel erg snel… —– At 19.7.2013 8:17 (utc) our position was 36:59.88N 007:50.69W

16 juli, dag Alvor en de return van de rode stip

Dinsdagochtend zijn we nog even naar de kant gegaan voor brood, kip, kaas en koffie met internet. Roos had ons bijna overgehaald om daar te blijven, maar de waarschuwing van Klaas over moeilijk losweken uit Alvor hebben we toch maar niet in de wind geslagen en we besloten om te vertrekken. Halverwege het tij zijn …

kustzeilen

Zondag vertrokken uit Sagres met een noordwesten windje en veel bewolking waar net geen regen uit viel. Alleen met het grootzeil vlak onder de portugese kust door gezeild, zodat we alle kleine strandjes tussen de rotsen en kliffen gezien hebben. Echt supermooi, vooral toen de bewolking weg was. Ergens halverwege viel de wind bijna weg …

Algarve

Het is gelukt! Het eerste reisdoel is bereikt. We zijn in de Algarve. Gisterenavond in het donker een mooie ankerbaai gevonden net om de hoek bij kaap Sao Vicente. Nu het weer licht is, zien we steile kliffen aan beide zijden naast en een zandstrand voor ons. Volgens de kaart was het makkelijk invaren, geen …