Kitesurfen

Onze eerste kitesurfles hebben we overleefd! Het is gelukt om de kite in de lucht te houden op het strand, morgen mogen we het water op.

Het is echt een superlocatie om het kitesurfen te leren.

Gran Tarajal

Woensdag zijn we vanuit Isla Lobos richting Gran Tarajal vertrokken. In het begin weinig wind, vis snelheid tussen makrelen haakjes en squid in. Dus twee lijnen uit….. Na de ontknoping toch maar bij een enkele vislijn gehouden. Opeens hebben we beet! Het lijkt een kleine vis, maar blijkt een barracuda van 70 cm te zijn. Die hebben we in een lekkere boemboe Bali curry opgepeuzeld (de eerste helft wel te verstaan) Aangekomen in Gran Tarajal na een mooie spinaker eindsprint liggen we een beetje te klotsen in de ankerbaai, zoals de Yana al had gemaild. We worden gebeld door de Deesse, die liggen in de haven naast ons, samen met de Feeks. Na het eten zijn we nog even die kant opgegaan met de bijboot. Na een gezellige borrel op de Feeks weer terug aan boord. Eerst een vallende ster aan de hemel, daarna een lichtgevende vliegende vis langs de bijboot. Spannend! Vandaag komt Bouwe aan. We gaan zometeen in de haven liggen. —– At 24.10.2013 8:31 (utc) our position was 28°12.52’N 014°01.00’W

Isla Lobos

Het vertrekken vanuit Arrecife werd toch morgen… we wilden nog even gezellig wat tapas eten met Debbie en Jim van ‘La Perle Noir’ uit Australie. Zondagochtend als net een beetje wind opsteekt, varen wij een mooie route om de ankerketting van de rotsblokken te bevrijden en kunnen we weer zeilen. Meteen de spi erop en we lopen zo’n 4 a 5 knopen over een helemaal vlakke zee en een mooi uitzicht over de vulkanen van Lanzarote. Heel relaxed allemaal. Bij de zuidpunt aangekomen is er geen wind meer en besluiten we op de motor het laatste stukje naar Isla Lobos, net voor de kust van Fuerteventura, te gaan. Hier vinden we een mooie zandbodem waar we het anker gooien. Wij springen er even later achteraan om af te koelen en te checken hoe het anker ligt. Perfect helder water, hele scholen vissen en het anker netjes onder het zand. Even later vaart er een vissersbootje voor onze boot door, gooit een net uit en vist de hele school vissen op. Het zijn erg vriendelijke vissers, want wij krijgen een zak vol spartelende visjes toegeworpen in het net! Snel schoonmaken en we hebben een lekker avondmaaltje gegrilld op de Cobb.
We willen ook nog een beetje beweging en gaan ‘s morgens het eiland op om even een wandeling te maken. Over het hele eiland lopen wandelpaden en het verst is de vuurtoren, 3,5 km lopen. Dat halen we nog wel, denken we. Eerst langs de westkust, door een vakantiedorpje met een natuurlijk zwembad. Dan door het droge vulkaanlandschap met allemaal kleine kratertjes, zoutmeertjes die met hoog water gevuld worden, een paar oude plantages van aloe vera. We hebben allerlei omwegen genomen om uiteindelijk toch bij de vuurtoren te komen, waar de minimale branding toch nog mooi breekt. Dan terug via een kortere route nemen we ons voor. Maar dan komen we er achter dat de hoogste krater van het eiland (127m) beklommen kan worden. Dus daar even omhoog voor het mooie uitzicht. Na uren wandelen op dit kleine eiland zijn we weer terug bij de boot, enigszins stoffig, moe, hongerig en dorstig… We doen hierna niet veel meer als een paar rondjes om de boot zwemmen om weer een beetje fris te worden.

Er zijn weer nieuwe foto’s in het album van oktober gezet…

Als we vandaag weer een beetje wind hebben, gaan we door naar Gran Tarajal.

Foto’s in album oktober geplaatst

Update foto’s in de maand oktober.

Autootje huren blijkt hier nogal lastig te zijn of ze denken dat we niet meer weten hoe een auto werkt. Vandaag of morgen gaan we dus maar verder en dan zien we het Lanzarotische binnenland helaas niet.

Duiken…

5  Jaar geleden hebben we bij Northdiving Lanzarote onze duikkennis weer helemaal up to date gekregen en hebben we supermooi gedoken naar het onderzeese lavalandschap van Lanzarote. Nu we weer in de buurt zijn vinden we het heel leuk om op herhaling te gaan. Marcel van de Feeks en Pieter en Monique van de Deesse willen ook graag mee. We nemen contact op met Uli van de duikschool en op maandag heeft hij nog tijd voor ons. Hij biedt zelfs aan om ons op te halen op het strand, zo wordt het wel heel makkelijk!
Maandagochtend net voor 9 uur staan we klaar op het strand van onze ankerbaai aan de noordzijde van Arrecife. De havenpolitie komt op ons afgerend om te vertellen dat we daar niet mogen ankeren en de dinghy niet op het strand mogen achterlaten. Ze hebben geen bootje en ze hebben de halve zondag al staan toeteren vanaf de kade… We hebben ze maar genegeerd en dat moet wel enigszins frustrerend zijn voor ze. Wij vertellen maandagochtend dat we een afspraak hebben om te duiken en dat we daarna weggaan. Daarop zeggen ze dat er ‘s middags een boot langs zal komen om boetes uit te delen. Klinkt niet fijn, maar we gaan toch nu duiken. Als we terugkomen zien we verder.
Even later is Uli ook op de afgesproken plaats,  niets veranderd in die 5 jaar, en rijden we naar Arrieta. Daar worden alle duikbenodigdheden verzameld en rijden we naar de duikspot, Charco de Palo. Het water is helder, we zien scholen kleinere vissen en een grote octopus en een mega trompetvis. Een aantal gestreepte baarzen blijven de hele weg gezellig tussen ons in zwemmen, kijken of ze nog wat te eten krijgen of ter bescherming, we weten het niet. Na een paar uur pauze in Arrieta gaan we naar dezelfde plek voor een tweede duik. De tweede keer nog meer scholen vissen, eetbaar formaat makrelen en gaan we een grot in waar op dat moment even geen beestjes zijn. Het gaat weer een stuk makkelijker de tweede keer.

Na het duiken nog even naar de Ikea en de supermarkt.  Dus druk, druk, druk weer… ‘s Avonds geen havenpolitie meer gezien, dinghy lag nog gewoon op het strand, niks aan de hand dus.
Dinsdagochtend willen we om aan de politie tegemoet te komen wel verhuizen naar de andere ankerbaai van Arrecife, maar het gaat alleen maar harder waaien en we weten dat de ankergrond daar heel slecht is. ‘S morgens zien we geen politie, dus blijven we toch nog maar. Even gas halen bij de gasfabriek en helaas ‘s middags staan ze weer te roepen vanaf de kade. ‘Wij horen niets’, maar het wordt toch wel irritant om de hele dag als je een toeter hoort naar binnen te vluchten… Uiteindelijk wordt het avond en denken we dat ze wel weg zullen gaan, maar we zien ze door ons kleine raampje nog steeds op de kade staan. Ze zijn vandaag wel echt volhardend! Net na het donker worden komt de Guardia Civil (echte politie) binnen en we denken nu dat we echt een flinke boete krijgen of weggestuurd worden…Maar ze varen rustig langs de boot, leggen aan bij de kade en blijven de hele nacht rustig liggen. Wij liggen toch iets minder rustig. De volgende ochtend, als de wind weer rustiger is, gaan we toch maar weg. Heeft de havenpolitie gewonnen, maar kunnen wij ten minste weer normaal bewegen. Zo langzaam mogelijk gaan we naar de volgende baai van Arrecife. We gooien wel 3 keer het anker en 2 keer huppelt hij gewoon over de stenen heen en grijpt niet. De derde keer blijft hij wel hangen. Als we het later controleren zit de ketting onder een steen en hangt de punt van het anker achter een steen. Voorlopig blijft die wel zitten nu de wind goed afneemt. De plek is veel mooier dan de vorige en we zitten ook nog dichter bij het dorp en de winkels. Prima dus en we blijven nog een paar dagen. We willen nog even het eiland rond met een autootje.

Arrecife op Lanzarote

We vonden het toch weer tijd geworden om verder te trekken, nadat we een paar dagen heerlijk relaxed hebben geleefd bij Graciosa. De tocht ging naar Arrecife, de hoofdstad van Lanzarote. Net voor ons vertrokken de Deesse, Feeks en Hestur ook die kant op. De bedoeling is dan dat wij ze inhalen en dat we mooie foto’s van elkaar zeilend kunnen maken. Eerst hebben we Hestur ingehaald en zij hebben mooie foto’s van de Equinox gemaakt. Daarna haalden we de Deesse en de Feeks in, maar beiden zaten veel dichter bij de kust dan wij, dus die foto’s moeten op een ander tochtje gemaakt worden.

Hestur van Dan en Charlotte

De volgende foto’s zijn gemaakt door Dan en/of Charlotte van de Hestur.

Net voordat we bij Arrecife zijn worden we verrast met een grote groep dolfijnen spelend en springend rond de boot. Ze maken er een echte show van door rechtstandig een paar meter uit het water te springen, met de staart op het water slaan en af en toe een hele schroef tijdens de sprong. Dan zijn we al snel in Arrecife en gooien het anker uit naast de cruise-schepen terminal. Even later komen de eerder genoemde boten ook binnen lopen.

Hoera!

Marcel is vandaag jarig!
En dan ook meteen aan de oranje promotie gewerkt…

Het echte cruisersleven…

De dag nadat wij op Graciosa zijn aangekomen, is ‘s morgens de Feeks gearriveerd en ‘s nachts de Deesse en Enjoyster. Zo wordt het bijna een nederlands feestje… Daarnaast maken we ook nog kennis met de bemanning van de Vieux Malin (Italianen met een Belgische vlag), met een Zwitsers stel, Ieren en nog een Engels stel. Erg gezellig allemaal hier, dus organiseren we een beach BBQ. Iedereen neemt eigen eten en drinken  mee en we delen alles. Wij wandelen nog “even” naar het dorpje om vers vlees te halen voor de BBQ. Het is toch verder dan gedacht door het mulle zand. In het dorp aangekomen blijkt de slager nog siësta te houden en moeten we in de supermarkt maar wat diepvriesvlees kopen. Geen idee wat we gekocht hebben, maar het ziet er wel goed uit. Thuis even gegoogled en het blijkt een soort rosbief die je in z’n geheel moet bakken. Niet echt ideaal voor een BBQ, maar ach. We hebben een supergezellige BBQ met allemaal lekker eten. Als we laat in de avond terug willen naar de boten is het laag water en liggen er wat rotsplateaus voor de bijbootjes, dus met z’n allen verslepen we de bootjes naar het zand en de waterkant en proberen we weg te komen. Soms zijn de golven net wat hoger en wordt je teruggespoeld het strand op en sommigen hadden we erg veel moeite om de boot terug te vinden en hebben de hele ankerbaai gezien voordat ze de eigen boot weer teruggevonden hadden.
‘S morgens ligt dan ineens de Twins achter ons, net vers overgestoken vanuit Portimao in Portugal. Ook weer een gezellig weerzien. We snorkelen nog wat bij de rotsen aan de rand van de baai en zien een inktvis onder een rots, grote scholen vissen, papegaaivissen en nog heel veel meer. Zo veel meer leven in zee dan in de Middellandse Zee en ook hier hebben we superhelder water.
We blijven nog een dagje en dan weer verder…

Graciosa

We zijn aangekomen op Graciosa!

Het is een snelle en comfortabele overtocht geweest met meer dan 8 knopen gemiddeld.  Net voor aankomst hadden we nog een flinke Mahi Mahi aan de haak, maar die heeft zich helaas los kunnen werken.
Het is een mooie plek hier en straks weer lekker rustig een hele nacht doorslapen.

Voor de wind

De hele nacht hebben we achter onze mooie roze spi aan gevaren. De wind is goed, de zee is goed en we komen snel dichter bij Graciosa. Gisteren geen tonijn uit blik, maar verse Mahi Mahi sushi en sashimi! —– At 07.10.2013 6:43 (utc) our position was 29:58.79N 012:16.24W