Gezellig druk in Paramaribo…

We voelen ons helemaal thuis in Suriname. Hier hebben ze ook heel veel en mooie files…

En ook even inkopen gedaan voor de oversteek naar Tobago 😉

Zalige kerstdagen!

Vanaf ons gezellige eerste kerstdag diner wensen we al onze vrienden, familie en trouwe volgers een fijne kerst toe.

Pim is jarig!

We hebben weer een feestje. In de gezellige bar in Domburg hebben we de borrel…

Dag oversteek!

We zijn er klaar mee! De laatste dag van de oversteek ging de wind nog liggen en moesten we de motor bijzetten om op tijd het getijde te halen om de rivier op te kunnen varen. Net voor de ingang van de rivier kwam er nog een buitje voorbij met wat extra wind die de tophoek uit onze screacher scheurde. Snel oprollen en verder. Dan zoeken naar de boeien die de vaargeul aangeven, om de vaargeul heen is het te ondiep, vooral bij het laagwater waarin we nu zitten. Bij elke boei is de volgende boei net te vinden als je een beetje weet waar je moet zoeken… Als we dan eindelijk echt de rivier op varen lijkt het toch een stuk minder op Nederland en het ijsselmeer. Huizen op palen aan de rivier, prachtige koloniale panden, vervallen krotten, roestige vissersboten, mangrovebosjes. Alles komt voorbij aan de wal. Na een bocht in de rivier zien we Paramaribo, een groot wrak midden in de vaargeul en een heel erg hoge brug waar we onderdoor moeten. Nog een stukje rechtdoor en we zien de mastjes van de boten die voor Domburg liggen. De Yana herkennen we meteen! Als we dichterbij komen, komt er direct een dinghy op ons af vanaf 1 van de boten die ons meteen gaat helpen met de op te vissen mooringlijn. Dan komen ook Trijnie en Hennie helpen met de mooring. We knopen vast en we liggen perfect dichtbij de kant. Het is wel heel apart dat we de Yana hier pas zien op het verste punt van onze reis… Dan nodigen ze ons uit om op de kant mee een biertje te drinken en wat te eten en dat slaan we na 13 dagen op zee uiteraard niet af. Het gebruik hier is om literflessen Parbobier bij de winkel om de hoek te halen en te delen met iedereen die op dat moment aanwezig is en eten kun je halen bij de “snackbar” om de hoek. Een fantastisch concept en supergezellig! Maar al vroeg vallen we om van vermoeidheid en gaan terug naar de boot die gewoon helemaal stil ligt! Wat een rust… De volgende morgen is het tijd om de boot op te gaan ruimen, zout water uit de drijvers en schoonmaken. ‘s Middags hebben we daar wel genoeg van en gaan een rondje lopen door Domburg. Het is niet veel dorp, maar we ontdekken er wel 3 supermarkten, een kapper en een geldautomaat. Nu kunnen wij zelf ten minste ook weer wat kopen… En nee, Renzo is nog niet bij die kapper geweest. —– At 21.12.2013 2:19 (utc) our position was 05:42.13N 055:04.78W

De oversteek, dag 13

Gedurende de nacht zijn wind en zee rustiger geworden, heel goed voor onze nachtrust. Maar omdat we dichterbij de kust zijn, moeten we ook beter opletten op vissersboeitjes die je ‘s nachts eigenlijk toch niet ziet en op vissersboten. Vanmorgen heel vroeg zijn er ook een paar sternen meegelift richting de kust. Ze zaten een paar uur lang heerlijk rustig op de beam tot de zon op kwam en ze het weer tijd vonden om verder te vliegen. Je maakt wat mee tijdens zo’n oversteek… Als het goed is de laatste dag van deze oversteek. We zijn nu op 15 mijl van de kust van Suriname gekomen en het ziet er tot nu toe uit als de ijsselmeerkust… Bruine zee door de sedimenten vanuit de rivier in het water en nog geen kust te zien door de buien die ervoor hangen. Het is alleen veel warmer dan normaal in Nederland. De wind is gaan liggen en we moeten op de motor verder willen we vandaag nog voor anker kunnen gaan. Nu, 2 uur later, is de zon weer te voorschijn gekomen en zien we land! Het ziet er nog steeds uit als het ijsselmeer, het land is groen en laag. Nog even en dan kunnen we de rivier op. —– At 19.12.2013 15:41 (utc) our position was 06:07.01N 055:11.53W

De oversteek, dag 12

De nacht hebben we met name zuidwaarts gevaren om uit de tegenstroom te komen. Na 60 mijl ongeveer merkten we dat het werkte en konden we weer richting Suriname. Nu zijn de golven een stuk beter geworden en gaan we ook nog sneller omdat we de stroom mee hebben. Waarschijnlijk komen we morgenmiddag ongeveer tegelijk met de Makaio aan bij de monding van de Surinamerivier. Dan varen we samen naar Domburg, waar de Yana ook nog ligt. De laatste loodjes… Net de eerste paradijsvogel gezien! Dat betekent dat we echt dicht bij tropisch land komen! —– At 18.12.2013 15:45 (utc) our position was 06:38.92N 052:20.53W

De oversteek, dag 11

De nacht was erg onrustig. De golven kwamen weer van alle kanten en gooiden ons bootje enigszins rond. Midden in de nacht is er zelfs een golf aan boord geklommen en deze heeft de kajuitingang gevonden. Daarna hebben we de ingang wat verder dicht gehouden en is er geen water meer binnen gekomen. Het was ook nog volle maan afgelopen nacht waardoor nog meer vliegende vissen onze boot als “veilig” onderkomen beschouwden en per uur hebben we meerdere vliegende vissen de kuip uit moeten gooien. Als ze op de netten landen, hebben ze pech, dan kunnen we ze niet terug het water in gooien. Vanmorgen heeft de zee toch iets goedgemaakt voor de afgelopen onstuimig nacht. Een mooie Bonito (kleine tonijn) heeft zich opgeofferd en heeft in ons haakje gehapt. Straks sushi en vanavond lekkere tonijnsteaks. De onrustige zee zou deels veroorzaakt kunnen worden door een draaing in de stroming voor de kust van zuid amerika. Daarom gaan we nu wat meer zuideijk om zo snel mogelijk weer stroom mee te kijgen. —– At 17.12.2013 16:38 (utc) our position was 07:56.59N 049:55.25W

De oversteek, dag 10

De nacht was rustig en er is niet zo veel bijzonders gebeurd. Een paar kleine regenbuitjes, misschien veroorzaakt door de regendansjes van Renzo die met zijn koptelefoon op weer een feestje bouwde in de kuip… Nu overdag zijn we weer druk met vissen, maar ze hebben nog geen zin in onze paarse of roze plastic inktvisjes. Afgelopen etmaal hebben we weer 171 mijl afgelegd, nog 504 mijl te gaan naar Suriname. We hebben net contact gehad met onze mede-oceaan-reizigers en we zitten heel dicht bij de Feeks nu, we halen ze bijna in. Vanmorgen hebben we beide onze koers verlegd naar elkaar toe, maar ze zijn helaas nog niet in zicht. —– At 16.12.2013 15:40 (utc) our position was 09:02.38N 047:17.04W

De oversteek, dag 9

Squality time aan boord! Het blijft een vreemde oversteek, de zee komt van alle kanten, veel buien met wat extra wind en zoete spoeling. Om de ergste buien te ontwijken moeten we vooruit kijken. Naar achteren dus… In de verte kan je de wolken goed zien aankomen en door af en toe 10 graden bij te sturen lukt het om het ergste deels te ontwijken. Het leven aan boord begint nu wel te wennen, we hebben weer brood gemaakt, voor de tweede maal yoghurt en tijdens de nachtwacht heb ik (Renzo) zelfs mijn eigen apres ski feestje gebouwd op de vierkante meter van de kuipvloer! Gezien de kans op regen en buiswater zitten en staan we in ons zeilpak in de kuip, vestje om en lifeline aan (net skikleding). Aan het eind van de shift wordt het zeilen wel een beetje saai en kan je zelfs bijna in slaap vallen. Gelukkig had ik nog wat muziek op mijn speler staan, dus van een Disco Pogo via Britney Bitch naar de Sound of da Police, Skrillex en nog vele andere “klassiekers” die ik overdag niet mag draaien, om ruim een uur lekker de benen los te maken en wakker blijven. Het lijkt een beetje idioot, maar de hele wacht werd van een verplicht nummer tot een feestje. Vanmorgen weer wakker geworden met de lucht van vers brood. We vermaken ons wel op onze beperkte leefruimte. We hebben net besloten om gelijk door te varen naar Suriname, en de Iles de Salut links te laten liggen. Wel jammer, maar door de vertraging in Mindelo wordt anders de tijd om Suriname te kunnen bezoeken weer te kort. We hadden nog 562 mijl te gaan naar Iles de Salut, nu hebben we nog 686 mijl te gaan naar Suriname. —– At 15.12.2013 14:13 (utc) our position was 09:56.97N 044:20.66W

Oversteek, dag 8

We hebben gisteren een gezellig halverwege feestje gehad met wijn, olijfjes en lekkere serranoham. Wel weinig bezoek hier zo midden op de oceaan… De nacht was prachtig helder met heel veel vallende sterren waarbij we telkens gewenst hebben dat er geen squalls meer over ons heen zouden komen. Tegen de ochtend kwamen nog een paar regenbuitjes over ons heen, maar gelukkig geen squalls meer. De wind is nog steeds zo rond de 25 knopen en de zee is onrustig, het lijkt soms wel een wasmachine. Altijd goed voor een handwasje ;-). Nu nog 719 mijl te gaan naar Frans Guyana. —– At 14.12.2013 14:34 (utc) our position was 10:37.76N 041:42.35W