Feesten op St. Maarten

Ja… We zijn nog steeds op St. Maarten. Het is misschien niet het mooiste eiland in de Carieb, maar het is er wel erg gezellig. Afgelopen weekend hebben we de vrijgezellenfeesten gevierd voor Ben en Elly. Het voorbereiden van die feesten en de uitvoering zelf wordt een stuk eenvoudiger als je het viert met buren die bijna altijd thuis zijn! Details van de vrijgezellenfeesten blijven op St. Maarten, beide feesten waren erg geslaagd.
Vrijgezellenfeest Ben

Vrijgezellenfeest Elly

Maandagavond het volgende feestje. Astrid en Bjorn van de Buena Vista komen BBQ-en. We hebben met hun 5 jaar terug van Camaret naar de Canarische Eilanden gezeild. Zij zijn daarna in St. Maarten blijven hangen en werken hier, dus nu eindelijk tijd om bij te praten. Van Ulli, de duikschoolhouder op Lanzarote, hebben we een fles Canarische rum voor ze meegenomen over de oceaan. De fles heeft de overtocht overleefd en we hebben ervan genoten…

Dinsdag is dubbel feest! Edith is jarig en dit is de grote dag van Ben en Elly. ‘s Morgens wordt er vanaf de buurboten gezongen en er komen ook nog wat vrienden op de koffie. Gezellig, maar iedereen heeft het nog even druk met de laatste voorbereidingen voor de trouwerij. Taarten bakken, wimpels schilderen, feesttent opbouwen enz. ‘s Middags om 3 uur is de ambtenaar er en begint de ceremonie. De gasten zitten op de dinghies, het bruidspaar staat op het warme zand. Na een mooie toespraak zeggen ze beide ja en kan de champagne open en de taart aangesneden worden! Even de zee in voor een verkoelende duik. Trouwerij in badkleding heeft zo toch wel z’n voordelen. Dan borrelen, eten en gelukwensen met wensballonnen, sterretjes en fakkels. De salsa-avond van de strandtent sloot ook erg goed aan bij de feestelijkheden, daar hebben we het feest met z’n allen voortgezet.
Bruiloft Ben en Elly

De planning van de meeste medefeestvierders was om snel na de bruiloft te vertrekken, maar het weer is nu even niet ideaal om verder te gaan. We wachten nog even op het weekend en dan loopt St. Maarten leeg.

Hard werken op St. Maarten

De  blog wordt de laatste dagen niet heel goed bijgehouden, dit komt omdat we hard aan het werk zijn 🙂
We hebben een  nieuwe AIS gemonteerd die ook zendt, hierdoor zijn we zichtbaar voor andere schepen en kunnen de liefhebbers via internet controleren waar we zitten (als hij aanstaat…) Je kan ons via DEZE link  (http://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/244620879) vinden.
Donderdag zijn we gaan hardlopen. Het leuke is dat je dan veel meer van het eiland ziet. Zo ook een matras factory.  Onze matras was nogal doorgelegen, het schuim had daar waar we het nodig hadden geen stevigheid meer.  Daar hebben ze voor ons een nieuwe vulling gemaakt van twee soorten schuim, uurtje wachten  en we werden naar onze dinghy gebracht! Heerlijk liggen zonder dat we naar het midden rollen.
We zijn uitgenodigd op de bruiloft van Ben en Elly, hij heeft haar halverwege de oversteek gevraagd en ze heeft JA gezegd!
Samen met de Enjoyster en de Cassandra zijn we het vrijgezellen feest aan het voorbereiden. Dat is natuurlijk allemaal nog geheim dus na de bruiloft (als er een bruiloft is na het vrijgezellenfeest 🙂 )meer hierover. Op Ediths verjaardag gaan ze trouwen op het strand.

Spotted Drum @ Saba
Een Spotted Drum tijdens onze duik op Saba

Op Sint Maarten met de familie van Edith

Vandaag zijn we met de boot naar Tintamare gevaren vanuit Little Bay.

Na een stukje varen zijn we eindelijk aangekomen in Tintamare.
Na het ankerbiertje zijn we gaan snorkelen, hebben schildpadden gezien, visjes en levende Conch.
Hierna lekker de restjes van de BBQ van gisteren opgemaakt.

Op het eiland hebben we een heremietkreeft en geitjes gezien.

De terugweg hadden we de wind in de rug! Net voor zonsondergang hebben we het anker weer in Little Bay naast het Divi Little Bay Resort laten vallen hetgeen gevierd moest worden met een ankerbiertje.

Saba onder water

Na een onrustige nacht met een tegen de boot bonkende mooringboei staan we heel vroeg bij de duikschool met al onze duikspullen, zit de duikschool toch vol… Dan bij de buren nog maar een keer proberen en hoera ze hebben nog plek voor vandaag! We gaan eerst naar een pinnacle op de Saba-bank duiken. Dit is een diepe duik naar een fantastische rots en koraalformatie. De duik duurt veel te kort naar onze zin… Er zouden hier veel haaien en andere grote roofvissen moeten zitten omdat het midden in de oceaan is, maar vandaag even niet. De tweede duik gaat naar Tentreef, iets minder diep, dus langer duiken en hier gaan we een soort canyon door tussen de koralen en rotsen. Deze duik vinden we eigenlijk nog mooier dan de eerste… Dan horen we van de duikinstructeurs dat er die avond een gratis feestje is in Bottom, op de berg. Daar willen we ook naar toe, we parkeren de boot aan een andere mooringboei, dichterbij het haventje en gaan samen met Maarten en Monique met de taxi naar het dorp. Eerst lange toespraken die we gebruikt hebben om de omgeving van het dorp te verkennen en dan horen we muziek. Tijd voor het echte feest! De drankjes worden uitgedeeld en we maken gebruik van het heerlijke buffet en babbelen ook nog wat met de lokale bevolking. Al vroeg wandelen we de weg naar beneden en terug naar de boot. Aan deze mooringboei slapen we ook niet al te best… de zee is te onrustig aan deze kant van het eiland. Iets minder vroeg dan de vorige dag gaan we weer naar de duikschool voor nog 2 duiken. Bij allebei de duiken is het onderwaterlandschap fantastisch met kleurrijke koralen, allerlei soorten vissen, kreeften en ander zeeleven en we hebben heerlijk rustig de tijd om rond te kijken en alles te onderzoeken, maar helaas weer geen haaien. Na de duiken verplaatsten we onze boot weer om aan de oostkant van Saba te gaan liggen zodat we de volgende morgen ook nog kunnen gaan snorkelen en dan weer naar St. Maarten kunnen gaan. Tijdens de afgelopen nacht is de wind weggevallen en er een enorme deining ontstaan van meer dan een meter. ‘s Nachts ook nog even opnieuw de mooring vast moeten maken omdat de lijnen achter het zwaard waren gaan zitten. Weer een onrustig nachtje. Saba is heel mooi en de mensen zijn er erg vriendelijk, maar volgens ons kan je er beter met de ferry heen en een huisje huren. We hadden het niet willen missen! —– At 16.3.2014 14:54 (utc) our position was 17:38.52N 063:15.29W

St Maarten, Regatta, Saba

Zo, het is al enige tijd geleden dat we een stukje op de site hebben geplaatst. Voor onze trouwe lezers, sorry… Op de laatste dag van het bezoek van de ouders van Edith zijn we van kleine Baai naar Simpson Baai gevaren, een paar mijl. Het was de dag voor de regatta maar gelukkig konden we nog een plekje vinden dicht bij het strand (en rif). Toen Edith met haar familie aan de kant was had de Amideau ons gevonden en konden we hun boot voorbereiden voor de eerste race. Binnen een uur waren alle zware zaken zoals duikflessen, gasflessen, radar, zonnepanelen, gereedschap en reserve ankers van boord, zakte Equinox door zijn waterlijn en werd het tijd voor een biertje! De crew van de Amideau bestond naast Maarten en Monique uit Stefan (voordekker), Rob (stuurman) en Silvain (tacticus). Ik (Renzo) mocht met hun meevaren als voorzeil trimmer. Het was een hele andere ervaring om met een tacticus eerst 5x proef te starten, de lengte van de startlijn te timen op snelheid en zelf niet op de koers te hoeven letten, maar alleen maar snel de fok of spi bedienen en zorgen dat de trim optimaal is. Edith heeft op de Feeks meegevaren, iets langzamer maar elke dag weer een stukje sneller! We hebben ook alle feesten bezocht, vandaar geen posts op de site 🙂 Het feest in Marigot was helemaal onvergetelijk, na de terugreis met een taxi naar Equinox bleek er in Simpsonbay geen watertaxi te varen. Uiteindelijk zijn we midden in de nacht naar de boot gezwommen. Dat was spannend met al die roofvissen die ‘s nachts de baai in komen. De volgende ochtend weer een verrassing, voor ons lag een 60 voet catamaran die met 1 romp gezonken was die nacht. Heel raar om een cat zo te zien hellen. Aan het einde van de regatta mochten we met het team van de Amideau de eerste prijs in ontvangst nemen van de Lottery 2 klasse. Leuk detail was dat we ook op gezeilde tijd sneller waren dan de boten in Lottery 1 klasse! En dat met een 34 voet boot. Na de regatta hebben we wat klusjes aan de boot afgemaakt, twee u-bouten vervangen voor dyneema stropjes en de kitspuit weer tevoorschijn gehaald. Gelukkig heeft Peter van de Enjoyster de rol van de Amideau overgenomen en krijgen we nog steeds vers brood in de ochtend! Heerlijk dat cruisers leven. Bjorn en Astrid van de Buena Vista (zie onze vorige reis) liggen aan de franse kant aan een mooring. We gaan ze met de dinghy opzoeken en voor het eerst onder de nieuwe brug over de lagoon door. Bij hun stekkie aan de Time Out Marina bespreken we onze plannen om richting Saba te gaan en iedereen is het eens dat we nu van het huidige weer moeten genieten en zo snel mogelijk die kant op moeten gaan,. Met een SMS-je aan de Monique en Maarten is het zo beklonken. Vanmorgen zijn we zelf brood gaan halen, hebben de boot klaar gemaakt en zijn vertrokken richting Saba. Het was een heerlijk tochtje en binnen 3 uur waren we aan de overkant. Toch wel weer lekker om met een boot te varen die niet zo schuin gaat. Inklaren in Saba kon gelijk bij de haven en na enige moeite is het ons gelukt om duiken voor morgen te regelen! —– At 14.3.2014 0:58 (utc) our position was 17°37.70’N 063°15.58’W

Foto’s van februari geplaatst!

Zee-egel

Foto’s van Martinique, Dominica, the Saintes, Guadeloupe en St. Maarten.

Hoera Gwen is jarig!

Een groot feest vandaag want Gwen is jarig.

Gezellig samen ontbijten en dan naar Marigot.