Lekker bezig in Velas

We zijn vandaag weer lekker “druk” geweest!
Eerst bijtijds opgestaan om van onze tweede helft van de autohuur te genieten. We zijn vandaag helemaal naar het zuid-oosten gereden. Geen spannende off road avonturen vandaag, het duwen van onze huurauto de vulkaan op in fijn lavagrint was wel genoeg voor deze week. Gisteren hebben we na het uitzwaaien van de White Spirit en de Maris een autootje gehuurd en hadden we geluk dat alle toppen helemaal vrij waren van wolken. We konden Pico, Faial, Graciosa en Terceira allemaal goed zien. Op onze kaart waren witte wegen aangegeven, wij namen aan dat die wel voor auto’s geschikt waren, maar er bleken veel meer kleine weggetjes te zijn dan op de kaart stonden en eigenlijk waren ze als wandelpad aangegeven. Maar ja als je spare-ribs kan bezorgen met zo’n auto, dan moet een vulkaan geen probleem zijn toch? In het noorden hebben we nog een betonnen complex met vuurtoren bekeken, helemaal verlaten. Volgens de havenmeester was na een aardbeving dat stuk van het eiland niet meer stabiel en is het verlaten. Er hing een bijzondere sfeer.
Wandelweg met ons autootjeRenzo rent de vulkaan op
Vandaag veel koeien op de weg. Een steekt zelfs zijn/haar hoofd door het raam naar binnen. Gezellig. Net te laat met een foto van de verbaasde gezichten van Renzo en de koe…
Koe

Na het retourneren van onze stoffige Toyota waren we precies op tijd om versierde boten de vissershaven binnen te zien varen. Weer een feest van de Espirito Santo. In een processie werden twee heilige beelden van de haven door het dorp begeleidt met een fanfare en loper van gekleurd zaagsel in bijzondere patronen op de weg geplaatst.
Processie
Hierna konden we in de haven aansluiten in de rij voor een gratis maaltijd, Sardines, gestoofde Conger aal, schelpen, aardappelen en een vissoep met brood. De flink volgeladen borden (de mensen achter de tafels waren erg enthousiast met opscheppen) werden staand opgegeten aan lange iets te lage tafels. Het was een hele belevenis. Renzo blij met eten

De lunch
En een goede bodem voor het volgende kroeg bezoek. Want het werd tijd voor de oranje t-shirs. We hebben de voetbalwedstrijd in een restaurant bij het dorpsplein gekeken. Spannend!

Azoren; Faial, Pico en Sao Jorge.

Het is al weer een heel tijd terug dat we onze blog hebben bijgewerkt. We zijn 10 dagen in Horta geweest en dat is best lang voor ons, maar elke dag komen er weer mensen aan die we lang niet gezien hebben of die we leren kennen. Alle verhalen die gedeeld moeten worden en het is gewoon erg gezellig. We wilden graag wat klusjes aan de boot doen, maar alle spullen die we nodig hebben om de klussen uit te voeren zijn niet verkrijgbaar, dus we hebben alle tijd. Tijd om de schildering van 5 jaar terug bij te werken, tijd om in de bar te hangen voor de WK, naar het walvismuseum, Peter Sport cafe bezoeken en vooral veel bijpraten.Equinox graffitiWalvis museum

Peter sport cafe met Trijnie, Hennie, Ben en Elly
We wilden ook graag naar Pico, aangezien we daar de vorige keer niet geweest zijn. Het is alleen lastig om daar een goede plek te vinden voor de boot, dus we zijn met de ferry gegaan. Autootje gehuurd bij aankomst en we zijn gaan rijden langs de wijgaarden die ommuurd zijn met lavastenen, daarna de berg op tussen de koeien door en langs de meertjes en zo ver mogelijk de Pico (de hoogste berg van Portugal) op. Pico ziet er weer heel anders uit dan de andere Azoriaanse eilanden. Vooral als we langs de bergmeertjes rijden zitten we echt in de wolken en zien we grasland, kleine boompjes met witte stammetjes, meertjes en vooral veel koeien op de weg. Andere auto’s zijn er nauwelijks. Als we dan de Pico op rijden trekken de wolken wat weg en zien we zelfs even de top. Vanaf het bergstation is het weer helemaal bewolkt en we zijn te laat om nog de hele klim naar boven te maken en we rijden langs allerlei mooie kronkelwegen weer naar beneden. Dan komen we weer in het dorp, leveren de auto in en nemen de ferry terug naar Horta.
Pico dorpje

Boomstammetjes

Bergmeertje

Pico
Donderdag was het nog even een regenachtige dag, maar vrijdag klaarde het weer op en vonden we het tijd om te vertrekken. Nog even de laatste dingen geregeld en gaan we zeilen naar Velas op Sao Jorge. Een rustig tochtje van ongeveer 20 mijl met prachtig weer. Geen vis gevangen onderweg en helaas ook geen dolfijnen of walvissen gezien. Op Velas aangekomen kunnen we aanleggen recht voor het havenkantoor en liggen de White Spirit en de Maris er ook. We worden erg hartelijk welkom geheten door de havenmeester die ook meteen alle toeristische hoogtepunten van het eiland vertelt. Vandaag, zaterdag, willen Ben en Elly van de White Spirit vertrekken naar Engeland, dus we hebben gisterenavond nog even gezellig geborreld en gegeten.
Vandaag willen wij meer van het eiland zien.

Relaxen in Horta

En gelijk de nieuwe Facebook link controleren

Holland promotie een succes op de Azoren!

Misschien ook omdat Wij weer gewonnen hebben…

We zijn in Flores aangekomen!

Zaterdag middag, 13.58 UTC lag ons anker ingetrokken in de baai van Lajes op Flores. We hebben totaal 2580 mijl gevaren in 403 uur, een gemiddelde van 6.4 knopen. Niet heel snel maar over het algemeen best comfortabel. Als we met de dinghy naar de kant gaan zien we de Hestur in de haven liggen, we hebben hun voor het laatst gezien op de Canarische eilanden. Ze zijn niet aan boord. Op weg naar het dorpje komen we ze tegen. Na onze boodschappen (brood en wijn) gaan we bij ze op de borrel. Even later besluiten we met z’n vieren te gaan eten. Onderweg naar het restaurant komen we nog drie andere zeilers tegen (opstappers) die hun kapitein zijn ontvlucht. Halverwege komt er nog een Frans stel bij en opeens zijn we met 9 man. Het restaurant is van een Duits stel en het is lekker eten, ze willen graag lokaal eten promoten en dat is ze goed gelukt. Op de terugweg stoppen we nog even bij een lokaal feestje, Espirito Santo. Er is een bandje, bier en veel gezelligheid. Overal op de vloer liggen papiertjes. Deze blijken van een loterij te zijn. Voor 1 euro krijgen we 20 lootjes. Edith en Charlotte vouwen de lootjes open en Edith heeft drie keer raak! Nu hebben we een mooie pannenlap en ovenhandschoen, tafelkleedje en een echt klok gewonnen! Er zijn meer zeilers op het feestje afgekomen en het is een gezellige boel. Om middernacht onze tijd, 2 uur lokale tijd gaan we naar onze boot, moe en voldaan slapen we in een vers opgemaakt bedje met een deken. Vandaag, zondag, hebben we een bijkom dag en maken we schoon schip! (Na 17 dagen 1 light biertje per dag zijn we niet meer zo aan alcohol gewend:)) —– At 15.6.2014 14:39 (utc) our position was 39:22.88N 031:10.06W

Dag 16, op weg naar Flores!

Een politieke carriere licht voor ons niet in het verschiet. Ons Polderplan van gisteravond is zo gezegd helemaal in het water gevallen. Om vaart te minderen hadden we voor de eerste wacht de fok al ingerold, maar alleen op dubbel gereefd grootzeil wilde Equinox nog steeds lekker surfen zodat de gemiddelde snelheid boven de 10 knopen bleef en dat was niet omlaag te krijgen. Tijdens de wissel hebben we toen het grootzeil laten zakken en de fok uitgerold, maar dat hielp eigenlijk bijna niets. Met 23 knopen wind kunnen we gewoon niet langzaam halvewind varen. Toen de wind verder toenam hebben we maar besloten om voor top en takel met de golven mee te varen. In de buien gingen we op de buiskap nog steeds 7 knopen. Plots was de wind ingezakt en vervolgens lagen we in een bijna 3 meter hoge zee te dobberen… Toen hebben we besloten om toch maar naar Flores te varen omdat de komende dagen heel weinig wind is voorspeld en dat 100 mijl scheelt. Nu nog 80 mijl te varen naar Flores. —– At 13.6.2014 21:35 (utc) our position was 38:33.16N 032:33.42W

Dag 15, Afwisselend weer met flinke opklaringen.

Vandaag , donderdag was een afwisselende dag, af en toe in de schaduw van een wolk of bui was het fris, maar in de zon al snel te warm voor ons zeilpak. De zee was heel rustig, maar aan het eind van de dag wordt het iets onrustiger, we hebben ook wat meer wind van opzij. We zeilen nu met het grootzeil dubbel gereefd en de fok, iets te weinig zeil voor de wind, maar met deze zee is het een goede en vooral rustige combinatie. We zitten een beetje in een pat stelling, als we hard varen komen we een front tegen dat tussen ons en de Azoren ligt. Dan blijven we meer dan genoeg wind houden en zijn we er snel. Wel hebben we dan een hoge zee als we bij de banken voor Faial komen, of dat een goed plan is? De andere optie is rustig varen en dan zeker het front missen maar een hele grote kans om in een windstilte terecht te komen vlak voor het eindpunt. Als echte nederlandse “Polder generatie” kiezen voor de middenweg, net aan de west kant van het frontje proberen te blijven door niet te hard te varen, maar ook niet te langzaam dus… We zullen zien of het ons lukt. Nu nog 306 mijl te gaan tot Faial! —– At 12.6.2014 22:13 (utc) our position was 37:25.77N 034:59.67W

Dag 13, wind in de rug richting de Azoren

Het frontje van afgelopen nacht viel heel erg mee. Beetje extra wind, een paar buien en tijdens de laatste “donkere” wacht konden we gijpen. We hebben wel een paar brekers in de kuip gehad maar die spoelen gewoon weer weg. Vandaag een zonnig dagje gehad, wat gehengeld maar niets gevangen. Vanmiddag voeren we langs een grote schildpad, we gingen er met de drijver op 1 meter langs maar hij dook niet onder, bleef gewoon lekker op de oppervlakte drijven in de zon. Dat hebben we nog niet eerder op de oceaan gezien. Alles is goed aan boord, maar met het eind in zicht komt ook de wens om er al te zijn… Nog 630 mijl te gaan naar Faial. —– At 10.6.2014 21:21 (utc) our position was 36:02.56N 041:28.55W

Dag 12, het frontje komt!

Vandaag weer een zonnige dag gehad. Wel is de wind een beetje toegenomen en zijn de golven wat minder relaxed. We hebben deining van achteren en van opzij. Dit geeft af en toe rare bewegingen en mooie surfen. Net rond het avondeten is de bewolking van het frontje over ons heen getrokken en worden de golven iets hoger. Vannacht zal onrustig zijn, maar met alleen de fok op en de wind op 130 graden invallend zou het wel goed moeten gaan. We hebben de koers van oost naar oost-noord-oost verlegd en gaan nu recht op de Azoren af. Na het frontje zal de wind draaien en moeten we waarschijnlijk een gijpje maken. De voortgang is nog steed redelijk en we hebben nu nog 802 mijl te gaan. —– At 09.6.2014 21:30 (utc) our position was 34:56.90N 044:44.54W

Dag 11, nog steeds pal oost.

Het begint een beetje op Ground Hog Day te lijken, maar we varen nog steeds pal oost. We hebben wel lekkere voortgang gehad en zijn vandaag de 1000 mijl te gaan mijlpaal gepasseerd. Reden voor een feestje met een lekker biertje in de zon tegen borreltijd. Het oorspronkelijke laag dat we wilden vermijden door oost te varen is ons nu noord gepasseerd, wij hebben er geen last van gehad en lekker in de zon gevaren. Er komnt alleen nu nog een klein laagje aan dat zich gaat samenvoegen met het net gepasseerde laag… Dus nog maar een dagje oost varen. Morgen gaan we met de nieuwe weersvoorspelling beslissen of we dan eindelijk echt koers kunnen zetten naar Faial. De Mahi is nu bijna op, tijd om weer eens te gaan vissen. Nu voor het begin van het wachtlopen hebben we nog 976 mijl te gaan naar Faial. —– At 08.6.2014 22:13 (utc) our position was 34:30.83N 048:18.42W