Donderdag 31 juli

De eerste nachtwacht begon met een bijzondere vallende ster die eerst op ons af leek te komen en toen achter de boot langs een spoor in de atmosfeer achterliet. Daar wordt je wel even stil van. Bij de wacht wissel van 3 uur waren er dolfijnen zichtbaar als lichtgevende schimmen in het water, net als in de film (life of Pi). De rest van de dag was redelijk saai, met als hoogtepunt wat spelende dolfijnen en een heerlijke pasta maaltijd met de laatste stukken tonijn, perfect gebakken door Edith. We hebben de wind uit een gunstige hoek, niet teveel, zodat we gestaag op ons doel afvaren. We zijn er nu wel weer aan toe om daar te zijn… Afgelopen 24 uur hebben we geen een boot gezien en minder vissen dan gisteren. Nu om half acht hebben we nog 250 mijl te gaan naar Dingle. —– At 31.7.2014 19:37 (utc) our position was 48:50.61N 014:34.06W

Het is een kwestie van geduld.

Na een “aandewinds” nachtje waren er pannenkoeken voor ontbijt. Net tijdens het bakken kwam er een vinvis vlak bij de boot. In de loop van de dag zou de wind gaan ruimen, maar nu om half negen begint het pas ergens op te lijken. Vanmiddag hebben we de boot in de wind gelegd en zijn we gaan kijken hoe we de vislijn moesten verwijderen. Uiteindelijk moest Renzo met pak en snorkel het water in en bleek de vislijn inderdaad al om de ingeklapte schroef gewikkeld. Maar goed dat we dat zo hebben gecontroleerd en niet de motor hebben gestart. Zwemmen maakt dorstig en hongerig dus hebben we het geklaarde karweitje gevierd met een biertje en sashimi, de andere kant van de rug van de tonijn. Omdat het zulk rustig weer is kan je veel zien in het water. We waren een vinvis aan het volgen die ons tegemoet kwam, nadat hij voorbij was draaide hij om en kwam onze richting op. We waren schuin achter de boot aan het staren toen hij opeens vlakbij de boot proestte net iets verder naar voren. We schrokken van het plotse geluid. Prachtig zoals ze langs komen zwemmen, vlak water achterlatend. We hebben ook nog een dolfijnen show gehad. Als het goed is komt de wind vanaf nu wat gunstiger in en hoeven we niet meer zo hoog aan de wind te varen en kunnen we weer wat meer snelheid maken, maar ja je weet het nooit. Nu om kwart voor negen nog 385 mijl te gaan —– At 30.7.2014 20:46 (utc) our position was 46:59.31N 016:33.00W

Over de helft!

Afgelopen nacht was erg bijzonder, we voeren het hogedruksysteem in en de wind en golven namen steeds meer af. Na een lange schemer werd het om 11 uur donker en ging de wind helemaal liggen. De autopilot kon de neus in de goede richting houden, maar volgens de GPS gingen we met 0.7 knopen schuin naar achteren… Er heerste volledige rust, af en toe verbroken door geproest van walvissen die heel dicht bij de boot waren. Toch de motor gestart en heel rustig richting wind en Dingle gestuurd. De boot leek te zweven op een lichtgevend tapijt, de drijvers omringd door bioluminiscensie met in het zog van alle drie rompen een oplichtende gloed. De boeggolven van de drijvers en hoofdromp ontmoeten elkaar in het midden van het net met een lichtgevende golftop. Gelukkig hebben we na niet al te lange tijd weer wind en kunnen we weer zeilen. Ondanks het hogedrukgebied hebben we veel bewolking en is het een grouwe dag. Net als de vislijn is uitgegooid is er een windshift en hebben we de wind recht van voren. De fok bak (wind van de verkeerde kant in het zeil) en de boot deinst door de wind… Met de hand weer gecorrigeerd en we kunnen weer verder zeilen. Maar dan blijkt de vislijn vreemd te lopen. Hij zit om het zwaard gewikkeld en misschien ook om het roer. We kunnen de lijn aan de achterkant van de boot met een haak opvissen, doorknippen en hebben in iedergeval de lijn en lure nog. Hoe we de rest gaan oplossen moeten we nog bedenken. Toch maar de lure weer uitgegooid en even later hebben we een heerlijke Albacore tonijn in de kuip liggen. Met een super verse sashimi vieren wedat we over de helft zijn! Een tonijn tartaar met aglio e olio en tomatensalade is het feestmaal voor het passeren van de 500 mijl te gaan mijlpaal. Al met al een feestdag dus! Om 19.32 nog 499 mijl te gaan. —– At 29.7.2014 19:32 (utc) our position was 45:57.57N 019;04.84W

Transformation

Slowmotion

We hebben een heerlijk rustige nacht gehad. Eindelijk weer zo rustig en diep slapen alsof je in een ankerbaai ligt. Wel even bedenken dat je aan het zeilen bent als je voor je wacht wordt gewekt. De oceaan is deze dag steeds rustiger geworden en we varen met een snelheid van 1.5 tot 5 knopen langzaam hoog aan de wind. Vanmorgen had Edith tijdens haar wacht twee Vinvissen vlak achter de boot, vanmiddag was er een in de buurt die naar ons toe zwom, de lures bestudeerde en daarna onderdook. Op de horizon zien we ook veel fontijnen van de walvissen. Het is echt prachtig als de oceaan zo rustig is. Helaas kwam onze tonijn vanavond uit een blikje. Gezien de snelheid hebben we ook onze makrelen haakjes uitgegooid, maar of ze hier ook zwemmen… Bijten doen ze tot op heden niet. We hebben nu om 19.36 nog 595 mijl te gaan, de komende twee dagen zullen nog wel erg rustig zijn. —– At 28.7.2014 19:36 (utc) our position was 44:52.82N 020:47.78W

zondag 27 juli, nog steeds recht naar Dingle Bay aan het varen

Afgelopen nacht begon veelbelovend met een mooi lopend windje en dankzij de maanloze hemel een pracht aan sterren. Tijdens de 3e wacht om 3 uur in de morgen begon het te betrekken en ontstond er een groot onweerscomplex achter ons. Toch wel spannend of dat dan naar je toe komt of niet. Er waren grote weerlichten te zien en er klonken heel laag rommelende donders… Gelukkig kwam er om 6 uur al licht aan de hemel en bleef het slechte weer ons bespaard. Vandaag was de hele dag lekker zonnig, met een afnemend windje. We zitten nu dus echt in het hogedruk gebied. De windmolen heeft het weer begeven, door een ontwerpfoutje van “super wind” kan de bevestiging draaien in de buis waar de molen in staat. Hierdoor draait het snoer zich op en schiet los of breekt. Dat was ons met de overtocht van Sardinie naar Menorca al eens overkomen. Nu dus weer. Dat wordt dus zuiniger met energie doen en maar hopen dat we de schade kunnen repareren in Ierland. Verder nog geen vis gevangen, maar we zijn wel lekker aan het hengelen:) Nu, om 20.05 uur nog 695 mijl te gaan. —– At 27.7.2014 20:04 (utc) our position was 43:27.13N 022:01.80W

zaterdag 26 juli, Heerlijk zeilen

Na een natte nacht is vanmorgen het weer wat opgeklaard en kunnen we lekker zeilen recht op ons waypoint bij Dingle af in een sluimerig zonnetje. We hebben onze nieuwe deck(chair)luik zeer uitvoerig getest de afgelopen mijlen en gelukkig is het boven ons bed helemaal droog gebleven. Een hele verbetering als de boot een beetje waterdicht is. De zee is nog wel onrustig maar onze zeebenen beginnen er weer aan te wennen. Koken blijft lastig maar toch heeft Edith een heerljke goulash tevoorschijn getoverd met echt azoreaans rundvlees met bot! Nu om 19.20 utc nog 871 mijl te gaan. —– At 26.7.2014 19:22 (utc) our position was 41:13.32N 024:35.81W

Dag gezellige Azoren!

We zijn weer onderweg! Vanmiddag 25 juli om 16.00 hebben we het anker opgehaald en 12 minuten later dobberden we tussen de pieren van Praia da Vitoria naar buiten. Gisteren was er veel wind uit het zuiden, draaiend naar zuid-west. Daarom zijn we in de baai verhuisd naar de zuidkant. Daar licht achter het industrieterrein van de haven nog een klein dorpje verscholen. We konden daar dicht bij het strand ankeren en lagen perfect in vlagen van boven de 30 knopen wind. Vandaag was het weer een stuk rustiger en het lage druk systeem dat de wind veroorzaakte blijft een beetje hangen boven de Azoren. Dit geeft niet het mooiste weer maar wel een wind om vanaf de Azoren naar het noorden te komen. De eerste uren onderweg zijn een beetje hobbelig. We moeten echt weer een beetje inslingeren! Het plan is naar Ierland te varen als het weer dat toelaat. Nu om half negen nog 1032 mijl te gaan. —– At 25.7.2014 20:36 (utc) our position was 39°04.99’N 026°43.49’W

Roggenfeestje?

In de haven hebben een paar roggen een feestje…

Nieuwe foto’s juli 2014!

Noordkust Sao Jorge
Nieuwe foto’s zijn hier te vinden.