Via de mail hadden we nog contact met de Feeks, die via de Exumas onderweg naar Grenada is. We hebben afgesproken op Hawksbill Cay. Met een heerlijk zonnetje en een aangename snelheid varen we naar het noorden waarbij we ineens de Unwind inhalen. Nog een Nederlandse boot in de Bahamas, het is hier echt druk! We hebben contact via de marifoon en kijken of we nog wat af kunnen spreken later. Als we bij Hawksbill Cay komen, zien we ook de Feeks aankomen vanuit het noorden en we gooien het anker ongeveer gelijktijdig. Na een gezellig ankerbiertje of -sapje, gaan we met Marcel snorkelen en het eiland verkennen.
FeeksHet is een mooie wandeling over scherpe rotsen en het uitzicht aan de andere kant over de oceaan is schitterend. Onderweg gooit Renzo een pootje van een rode krab in de struiken en een kleine grijze slang kruipt opgeschrikt het pad op, die hadden we anders nooit zien liggen… Terug bij de boten borrelen we aan boord van de Feeks en daarna zorgt Ben voor een goed avondmaal.
De volgende ochtend wisselen we nog de laatste info uit, nemen voor minimaal een jaar afscheid en wachten we tot het hoger water is zodat we de ankerplek kunnen verlaten. Keath van de Globalhopper, een cat geankerd voor ons, komt even langs. 12 jaar terug is hij begonnen aan het bouwen van dezelfde boot als wij hebben, maar het was een te grote stap van niet zeiler naar trimaran bouwer en het project is jammer genoeg in de container beland. Hij gaat ook naar Allens Cay, waar we met de Unwind hebben afgesproken voor een BBQ. Dus nodigt Renzo hem ook maar uit, gelukkig heeft hij nog wat Mahi Mahi in de vriezer liggen want we willen wel BBQ-en, maar hebben vlees noch vis…
In Allens Cay aangekomen zijn de GlobalHopper en de Unwind al voor anker en we gaan naast de Unwind liggen. We hebben een gezellige BBQ met Keath, Niels en Margaret. De volgende ochtend slapen we nog als de Unwind verder gaat naar het westen, die blijven nog een jaar in de Carieb voor dat ze door Panama gaan.
Angelfishes

Iguana
Na een dagje snorkelen en Iguana’s kijken gaan we de zaterdag verder richting Eleuthera. Keath was al eerder vertrokken om voor het rif te vissen. Hij heeft twee Mahi’s gevangen en als we hem later onderweg ontmoeten gaan we bij hem langszij en krijgen een flink stuk vis.
Langszij midden op zeeEven later zien we eerst een paar vinnen boven het water uit komen. Dolfijnen! Ze zwemmen even met ons mee en gaan dan verder vissen.
Dolfijnen
De tocht over de banken is wel spannend, we moeten uitwijken voor de koraalkoppen. Op eens wordt het snel ondieper en schrikken we een beetje. Navraag leert ons dat we richting een bank van 5 voet diepte varen… Nadat we iets meer west zijn gaan varen, werd het gelukkig weer dieper. Het is echt onbeschrijfbaar hoe mooi het is om met super licht weer over de azuurblauwe en groene banken te varen; haai, vissen en zeesterren onder je door te zien gaan, de wolken en zeilen nemen de kleur van het water aan en ver op de horizon zijn witte strepen zichtbaar van heel erg ondiepe banken. De Mahi hebben we voor een deel fijn gesneden en met soja saus en wasabi gegeten tijdens het varen.
Bij Eleuthera gaan we liggen bij Current Island, dit eiland is gescheiden van Eleuthera door een smal kanaal waar heel veel stroming kan staan. We komen anderhalf uur voor hoogwater aan en hebben nog een flinke stroming tegen. Vol gas komen we met 1.5 knopen langzaam door het kolkende water.
Stroming in current channel
Hierna komen we in een prachtige binnenzee waar we voor het strand ankeren. De GlobalHopper is gelijk met ons aangekomen bij het kanaal en na het ankeren en het gebruikelijke biertje besluiten we gezamelijk te gaan eten. Hij maakt een japanse marinade voor de dun gesneden vis, wij een soort italiaanse tartaar van de Mahi Mahi. Een koningsmaal!
Zonsondergang

Deze zondag zijn we een beetje aan het klussen en het vertrek voorbereiden. Misschien vertrekken we van Eleuthera. We moeten in ieder geval nog ananassen hier kopen, Eleuthera schijnt de bakermat te zijn van de sugarloaf, de enige echte lekkere ananas. Dat gaan we morgen uitvinden!