16 juli, dag Alvor en de return van de rode stip

Dinsdagochtend zijn we nog even naar de kant gegaan voor brood, kip, kaas en koffie met internet. Roos had ons bijna overgehaald om daar te blijven, maar de waarschuwing van Klaas over moeilijk losweken uit Alvor hebben we toch maar niet in de wind geslagen en we besloten om te vertrekken. Halverwege het tij zijn we met de ebstroom uitgevaren. De geul is in principe diep genoeg, maar het is toch altijd weer spannend. Bij de rode boei was een snorkelaar bezig met zijn flippers boven water, niet echt diep dus…Op de heenweg hadden we deze boei aan bakboord gelaten, nu zouden we hem dus aan stuurboord moeten houden maar volgens de kaart was dat niet perse nodig. Vlak voor de boei kwam er een motorbootje binnen varen die de boei ook aan bakboord hield. Dit en die snorkelaar opgeteld besloten we(de stuurman) dat we toch de boei aan stuurboord (rechts) wilden houden. Vlak voor de boei nog bijgestuurd en te weinig rekening met de stroming gehouden… Rakelings gingen we langs de boei (net zoals tijdens de Horta regatta van 2009) maar de bijboot… Deze hadden we voor het eerst weer achter de boot meegenomen omdat we een heel kort tochtje hadden gepland. De bijboot wilde de boei aan de andere kant passeren. Edith was net op tijd om de boot een beetje naar de goede kant te trekken. Hij steigerde tegen de boei op, was bijna rechtstandig en viel toen aan de goede kant langs de boei weer op het water. Alle spullen lagen nog in het bootje en zonder schade maar met de schrik in het hart konden we verder varen. Buiten de pieren hebben we het kleinste zeil dat we klaar hadden liggen gehesen waarna we met een snelheid van onder de twee knopen richting Portimao konden varen. Dit gaf ons precies genoeg tijd om voor de middag-zwem-pauze de watertanks weer te vullen met zelfgemaakt drinkwater. Een stukje voor Portimao hebben we voor het strand met mooie rotsbogen geankerd, gesnorkeld en om de rotsen geroeid, toen het anker weer gehesen, screacher uitgerold en naar de ankerbaai gevaren. Woensdag 17 juli, Portimao Vandaag is het wasdag. Lekker ontbeten, was in de tas, bijboot in het water en op naar de haven. Totdat we bij de boot voor ons langsvaren, we hadden deze boot al eerder gezien en we kregen koffie en toast aangeboden… Het bleek een portugese piloot te zijn die met een aantal andere boten met piloten lekker aan het varen waren. Na de koffie verder naar de haven. Prachtige industriele wasmachine die snel klaar is. Kort rondje door het strandoord gemaakt, genoten van strandmensen die aquagym met zo’n gekleurde schuimstok deden en de was weer opgehaald. In de haven lag een bekende boot die eerder in Makkum hebben gezien en daarnog even een praatje gemaakt. Nu zijn we druk, druk, druk… met het drogen van de was. —– At 17.7.2013 14:27 (utc) our position was 37°06.88’N 008°31.38’W