Tonijnen en andere vis experimenten

In Culatra dachten we een rustige plek te hebben gevonden, de grote vissersboten voeren rustiger dan in Portimao maar we hadden niet gerekend op de kleine visser. Vroeg in de ochtend voeren ze rond de ankerplaats,vol gas en met een stok slaand op hun boot om of de vissen of de geankerde jachten op te jagen… Daarom besloten we maar te gaan en niet meer het eiland te bezoeken. Net op zee worden we onthaald door drie moeder dolfijnen met elk een kleintje. De makreel van gisteren gaan we roken. We weten nog niet helemaal hoe we het gaan doen, maar we hebben de rookoven, berkenzaagsel en een makreel… Opeens zien we aan de horizon witte vlekken, net als brekers, maar dat kan daar niet in 100m diepte. Later zien we het dichterbij en blijken het vissen te zijn. We laten de fok zakken, starten de motor en varen langzaam in die richting. Eerst dachten we nog dat het dolfijnen zijn, maar het zijn enorme tonijnen! Zo rond de twee meter lang, ze springen hoog boven het water, slaan met hun staarten en spetteren dat het een feest is. Het lijkt wel alsof ze samenwerken met vogels, waar we veel vogels zien rondcirkelen duiken opeens de tonijnen op. Als we er midden doorheen varen zien we kleine visjes wegvluchten terwijl de tonijnen er midden in duiken. Dit was echt uniek. Als de school met vissen zich verplaatst gaan de tonijnen verderop vissen, maar zijn nog zeker 2 uur zichtbaar geweest. Ondertussen was de makreel gerookt. Heerlijk! De wind is bijna helemaal gaan liggen, maar we kunnen de spi nog net volhouden en richting Tavira varen. Precies bij laagwater komen we aan en het is toch wel een spannende binnenvaart in erg ondiep water. We zoeken een ankerplek in de Ria Formosa, maar daarvoor moeten we zigzaggen door een mooring veld dat midden in het vaarwater ligt. Uiteindelijk hebben we een mooie plek gevonden en liggen we heerlijk rustig met nog een paar boten op stroom en wind voor anker. Voor het avondeten voor het eerst stokvis gebruikt. —– At 20.7.2013 8:35 (utc) our position was 37:06.69N 007:37.90W

One Comment

1. Hallo daar in Portugal, eerste stap naar Corsica is gemaakt vandaag, want de Challenger staat voor ons huis en staat perfect op de trailer. De nieuwe koppeling op de trailer werkt prima. Morgen de boot strippen en alles klaarleggen. Nog 1 weekje werken en dan op naar het Zuiden. Doos rosé en zonnebrandcreme al gekocht. We hebben er zin in. Groetjes Cees en Renet en de jongens