Bij Mahon op Menorca liggen we in een prachtige goed beschutte baai. Twee smalle kanaaltjes geven toegang tot die baai en verder wordt het helemaal omsloten door land met daarop oude fortificaties. Met het bijbootje is het ongeveer een kwartier naar het stadje om te bezichtigen, boodschappen te doen en een wasserette te vinden. Elke keer weer een mooi ritje over het vlakke water in de grote baai van Mahon, alhoewel midden in de nacht toch wel een beetje spannend is. Na 2 dagen komt een havenman langs met een briefje dat je daar alleen maar mag ankeren als de haven vol is en dat we moeten betalen om daar te liggen aangezien het havengebied is. Hij vertelt er ook bij dat nog dezelfde dag weg moeten… Wij kunnen niet weg want de was ligt nog in de stad en in de haven gaan wij niet liggen, dat ligt lang niet zo comfortabel en is veel te duur. Uiteindelijk kunnen we blijven liggen tot de was klaar is, maar dan moeten we meteen weg. We vinden het allemaal maar onzin en raar, volgens mij schieten ze hun doel voorbij met dit soort acties (doel = haven vol en geld verdienen, gevolg = iederen weg uit Mahon). Als we ‘s avonds terugkomen met de was ligt er nog een Nederlandse boot, de Sobat Kras. We varen even langs en hebben spontaan een supergezellige avond ze. De volgende morgen om 9 uur als de havenmannen weer langs komen, slapen wij nog en hebben er verder helemaal geen last van… Donderdag vertrekken we uit Mahon en net buiten de haven beginnen klassieke jachten aan een regatta. De jachten zijn meestal meer dan 20 meter lang en varen onder vol tuig met een volledige crew. Er zitten zelfs mensen boven in de mast en er staat iemand helemaal voor op de boegspriet om aanwijzingen te geven over afstanden naar andere boten. Erg indrukwekkend en wij zeilen er een beetje tussendoor om foto’s te maken. Dan hebben we genoeg foto’s en gaan we verder langs de zuidkust van Menorca. De wind is goed en we lopen lekker over vlak water naar de oostpunt van Menorca. Daar aangekomen moeten we langs de kust een stukje naar het noorden om bij Ciutadella te komen. De tweede grote stad van Menorca en we hebben gehoord dat het een heel mooi stadje is. Dat laatste stukje is tegen de wind in en een beetje afzien in de golven, maar we zijn er zo en ankeren in een baaitje omgeven door rotsen. Vrijdagochtend gaan we eerst hardlopen (ja we zijn weer begonnen!) langs de rotskust en door het stadje. Altijd een goede en iets snellere manier om de omgeving te verkennen. ‘s Middags hebben we de echte self-service wasserette gevonden die in Mahon niet beschikbaar was en doen dan echt zelf de was. Ondertussen kunnen we ook mooi nog een keer door de stad heen dwalen. Allemaal smalle geplaveide straatjes, oude huisjes, pleintjes, een kathedraal, een burcht en restaurantjes aan de smalle inham van de haven. Kortom inderdaad de moeite waard om te bezoeken. Vandaag gaan we verder naar Mallorca, we willen graag op tijd op Ibiza zijn voor Rein en Jeanine. —– At 31.8.2013 06:46 (utc) our position was 39:59.62N 003:49.65E