Afgelopen nacht hebben we onze eerste echte squall meegemaakt. ‘s Avonds was het al wat meer gaan waaien, dus toch maar een rifje extra gezet voor een rustige nacht. Tegen de ochtend, Renzo had de wacht, doemde er een zwarte lucht achter ons op en even later kwam de regen met bakken uit de lucht. Daarnaast was er in plaats van de constante 25 knopen wind inens meer dan 40 knopen wind. De boot hield het allemaal prima, maar we zijn dat uur wel heel erg hard gegaan. Na deze squall kwamen er af en toe nog wel wat donkere wolken met extra wind voorbij, maar gelukkig niet meer zo erg als deze ene… Vanochtend hoorden we binnen ineens een bekend gepiep… Er moeten dolfijnen of pilot whales in de buurt zijn. Even later zien we een groep pilot whales uit de golven achter ons springen. Ze zwemmen een heel stuk mee, halen ons in en komen dan heel hoog springend tegen de hoge golven in terug. Als laatste deel van deze spektakelshow springen ze net naast en voor de boot rechtstandig uit het water, gaan even horizontaal en dan recht naar beneden. We konden ze recht in de ogen kijken en waren heel blij dat ze goed kunnen springen en niet op de drijvers geland zijn… En vanmiddag hadden we weer geluk! Een grote groep dolfijnen en een paar tonijnen springen voor de boot hoog uit het water. We hebben dolfijnen nog nooit zo hoog zien springen, maar misschien kan dat niet anders met deze hoge golven. Nu is het tijd voor ons halverwege feestje. Vanmiddag om 3 uur hadden we nog 880 mijl te gaan naar Frans Guyana. Om het te vieren hebben we pizza en wijn. Het kan zijn dat we morgen nog een halverwege feestje hebben als we besluiten direct naar Suriname te gaan en niet te stoppen in Frans Guyana. We denken er nog even over na. —– At 13.12.2013 18:25 (utc) our position was 11:16.56N 039:20.39W