We hebben even vakantie gehouden… Heel veel gesnorkeld, bijna elke avond ge-BBQ-ed op de boot en anders uit eten om ook de lokale gerechten te kunnen proeven. Relaxed dus… Op vrijdagavond kwam Terry aan op Martinique, we zijn daarvoor in Fort de France gaan liggen. Lekker makkelijk bereikbaar met de taxi vanaf het vliegveld. Na een tussenstop in St. Pierre, waar we een wandeling naar de gesloten rumdestilleerderij hebben gemaakt, zijn we doorgevaren naar Dominica. Helaas weer geen vis gevangen tijdens de overtocht. We hebben wel ons best gedaan door twee lijnen uit te gooien en telkens weer een ander visje eraan, maar het hielp allemaal niet. Bij Roseau aangekomen vangt “Roots” ons op met een mooringlijn en daar knopen we onze boot aan vast. Welkom op Dominica! De volgende ochtend komt hij weer langs om een tourtje aan te bieden, waar willen we heen, wat willen we doen, alles kan geregeld worden. We besluiten een junglewandeling naar de Middleham watervallen te gaan maken, maar eerst moeten we even officieel laten weten dat we in Dominica zijn. Heel moeilijk allemaal omdat Bjorn en Terry met de ferry terug gaan en wij doorzeilen… En dan nog carbonpapier vergeten tussen een paar formulieren… Dan nog een ferry ticket regelen voor de vrijdagochtend en nog een keer langs immigratie en dan zou alles geregeld moeten zijn. 2 uur later rijden we vrolijk naar de watervallen. Een mooie autorit steil omhoog over de bergweggetjes, blij dat we dit deel niet hoeven te lopen. Bij het begin van de wandeling aangekomen blijkt dat we eerst een ticket moeten kopen in het dorp even verderop, dus nog een mooi stukje autotocht met schitterende uitzichten. image

De wandeling gaat door de jungle over een met boomstammen aangelegd pad, soms klauter je over de boomwortels of door een riviertje. Het pad is gelukkig erg duidelijk, dus verdwalen doe je niet zomaar. Na 1 uur lopen komen we bij de waterval uit. Onder de waterval is een poel met koud, kristalhelder water, waar we lekker in kunnen zwemmen. Is ook wel nodig na al die inspanning. Weer fris en fruitig gaan we verder op weg naar Cochrane waar we afgesproken hebben met de taxichauffeur. Via het ‘stinking hole’, een vleermuizengrot, lopen we verder door de jungle over een veel minder goed onderhouden pad. Op sommige rivierovergangen zijn de brugen weg en op deze route komen we niemand meer tegen. Soms even gokken bij een afslag, maar na 2 uur wandelen zien we toch de eerste huizen. Fijn, we zijn niet verdwaald in de bossen. Bij 1 van de huizen vragen we waar we zijn en het is inderdaad Cochrane. We bellen de taxichauffeur om ons weer op te halen, hij had zich wel een beetje druk gemaakt om ons, want na overleg met een collega blijkt dit laatste pad niet meer gelopen te worden (door touristen) omdat er een aantal bruggen weg zijn en het te slecht geworden is en als we de verkeerde afslag hadden genomen zouden we in een ander dorp 10 mijl verderop uitgekomen zijn… Ah, weten wij dat ook weer… We gaan onderweg nog even naar het museum in Canefield, de bewaker gooit het museum speciaal voor ons open en vertelt enthousiaste verhalen over de historie van Dominica en de rumdistilleerderij. Uiteindelijk dropt de taxichauffeur ons bij de bar bij het dinghydock. Daar ploffen we neer voor een biertje, en dan nog 1… We kunnen er ook eten en ze hebben lionfish op het menu staan. Goed initiatief, aangezien ze hier een plaag aan het worden zijn. We eten dus gegrillde lionfish, lionfish in een bierbeslag en lionfishburger. Allemaal erg lekker. We moeten eens gaan kijken hoe we zelf lionfish kunnen gaan vangen. Woensdag doen we dus maar even rustig aan, beetje Roseau verkennen en een beetje snorkelen. Dat is wel genoeg na zo’n lange wandeling van de vorige dag. We vinden een vismarkje dicht bij de boot waar ze marlijn verkopen, zo kunnen we weer leker BBQ-en op de boot. Vorige keer in Dominica moesten we het snorkelen in de champagnebubbels overslaan omdat er te veel deining binnen kwam. Nu snorkelen we eerst naar het rif, op zoek naar de zeepaardjes die hier ook moeten zitten. Het is een groot en erg kleurrijk koraalrif met heel veel visjes, maar helaas hebben we de zeepaardjes niet gevonden. Op de terugweg zwemmen we door de bubbels, heel apart en mooi. We hebben net afscheid genomen van Bjorn en Terry, ze hebben de ferry naar Martinique genomen, en vliegen vanavond weer naar huis. Einde van de vakantie… En wij gaan relaxed door naar het noorden. —– At 14.2.2014 15:25 (utc) our position was 15:17.32N 061:22.70W