St Maarten, Regatta, Saba

Zo, het is al enige tijd geleden dat we een stukje op de site hebben geplaatst. Voor onze trouwe lezers, sorry… Op de laatste dag van het bezoek van de ouders van Edith zijn we van kleine Baai naar Simpson Baai gevaren, een paar mijl. Het was de dag voor de regatta maar gelukkig konden we nog een plekje vinden dicht bij het strand (en rif). Toen Edith met haar familie aan de kant was had de Amideau ons gevonden en konden we hun boot voorbereiden voor de eerste race. Binnen een uur waren alle zware zaken zoals duikflessen, gasflessen, radar, zonnepanelen, gereedschap en reserve ankers van boord, zakte Equinox door zijn waterlijn en werd het tijd voor een biertje! De crew van de Amideau bestond naast Maarten en Monique uit Stefan (voordekker), Rob (stuurman) en Silvain (tacticus). Ik (Renzo) mocht met hun meevaren als voorzeil trimmer. Het was een hele andere ervaring om met een tacticus eerst 5x proef te starten, de lengte van de startlijn te timen op snelheid en zelf niet op de koers te hoeven letten, maar alleen maar snel de fok of spi bedienen en zorgen dat de trim optimaal is. Edith heeft op de Feeks meegevaren, iets langzamer maar elke dag weer een stukje sneller! We hebben ook alle feesten bezocht, vandaar geen posts op de site 🙂 Het feest in Marigot was helemaal onvergetelijk, na de terugreis met een taxi naar Equinox bleek er in Simpsonbay geen watertaxi te varen. Uiteindelijk zijn we midden in de nacht naar de boot gezwommen. Dat was spannend met al die roofvissen die ‘s nachts de baai in komen. De volgende ochtend weer een verrassing, voor ons lag een 60 voet catamaran die met 1 romp gezonken was die nacht. Heel raar om een cat zo te zien hellen. Aan het einde van de regatta mochten we met het team van de Amideau de eerste prijs in ontvangst nemen van de Lottery 2 klasse. Leuk detail was dat we ook op gezeilde tijd sneller waren dan de boten in Lottery 1 klasse! En dat met een 34 voet boot. Na de regatta hebben we wat klusjes aan de boot afgemaakt, twee u-bouten vervangen voor dyneema stropjes en de kitspuit weer tevoorschijn gehaald. Gelukkig heeft Peter van de Enjoyster de rol van de Amideau overgenomen en krijgen we nog steeds vers brood in de ochtend! Heerlijk dat cruisers leven. Bjorn en Astrid van de Buena Vista (zie onze vorige reis) liggen aan de franse kant aan een mooring. We gaan ze met de dinghy opzoeken en voor het eerst onder de nieuwe brug over de lagoon door. Bij hun stekkie aan de Time Out Marina bespreken we onze plannen om richting Saba te gaan en iedereen is het eens dat we nu van het huidige weer moeten genieten en zo snel mogelijk die kant op moeten gaan,. Met een SMS-je aan de Monique en Maarten is het zo beklonken. Vanmorgen zijn we zelf brood gaan halen, hebben de boot klaar gemaakt en zijn vertrokken richting Saba. Het was een heerlijk tochtje en binnen 3 uur waren we aan de overkant. Toch wel weer lekker om met een boot te varen die niet zo schuin gaat. Inklaren in Saba kon gelijk bij de haven en na enige moeite is het ons gelukt om duiken voor morgen te regelen! —– At 14.3.2014 0:58 (utc) our position was 17°37.70’N 063°15.58’W

One Comment

1. Frank and Jill

We continue to enjoy your blog, but the translation leaves a lot to be desired!!!